Plugga

hahaha nu när jag satt och plugga så hittade jag nån sida med olika tips på studietekniker.. 
jag är en sån person som alltid tror jag har gott om tid, men aldrig har det. så då kallas jag inom pluggvärlden en uppskjutare verkar det som.. så nu ska jag "gå till attack mot mina mönster.." hahahhahhahahah, bra tips är det ändå! har ni tänkt på att när man sitter och pluggar tänker man på massa roliga saker man vill göra isället? haha det gör jag hela tiden iaf.. :/
 
 
tips till dig som är en uppskjutare:
 
 
 
 
  • Avslöja dina uppskjutandemönster - ”jag ska bara….” ”jag är säkert piggare imorgon” m m. Gå till motattack nästa gång uppskjutandetankarna kommer!
  • Försök GDN-metoden, Gör Det Nu! Det blir inte lättare eller enklare imorgon men sätter du igång minskar du det dåliga samvetet. 
  • Välj en miljö som hjälper dig att fokusera på studierna.
  • Försök att hitta kompisar du kan plugga med.
  • Se studierna som ett arbete.
  • Planera din arbetstid, skapa dagliga rutiner.
  • Gränssätt studierna, sätt upp mål och delmål.
  • Belöna och uppmuntra dig själv efter avklarat mål.

Tips för att skapa koncentration:

  • Ta paus för att röra på dig och motverka spänningar i kroppen, för avslappning, prova någon avspänningsövning.
  • Ta paus för bearbetning, så det inlästa får ”sjunka in”.
  • Ta paus för att äta, så både kroppen och hjärnan får ny energi. 
  • Motivera dig! Öva på en positiv inre dialog. ”Om du tror att du kan så kan du mer än du tror” 
  • Tänk på målet med studierna, kursen, uppgiften. Fokusera på i dag och nu, inte på i går eller i morgon.
  • Försök att göra något, i stället för att ångra det du inte gjorde. Tänk på vad du har uppnått. Uppmuntra dig själv – se det du gör.
 
 
en bild som inte hade med saken att göra.. :PppPpppppPPPpp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback